گزارش افتتاحیه سالن چندمنظوره فرهنگسرای نمارسانه

موسسه فرهنگی – هنری نمارسانه، با ده سال فعالیت مستمر فرهنگی در افغانستان، فعالیت‌های گسترده و مؤثری با هدف ارتقای سطح فرهنگ دینی و مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب، در قالب تولید آثار تلویزیونی، انتشار هفته‌نامه، آموزش علوم سینمایی، راه‌اندازی کتابخانه عمومی، برگزاری نشست‌ها و گفتمان‌های فرهنگی، تولید نرم‌افزار و خبرگزاری فرهنگ انجام داده است.
موسسه فرهنگی – هنری نمارسانه، با توجه به شناخت نیازهای فرهنگی به ویژه در میان جوانان و خانواده‌ها، در اردیبهشت 1395، به افتتاح سالن چندمنظوره فرهنگسرای نمارسانه، با گنجایش بیش از دویست نفر، اقدام کرد. این سالن به تجهیزات به‌روز و مناسب تجهیز شده است و توان پخش فیلم‌های سینمایی و برگزاری همایش‌ها، هم‌اندیشی‌ها و نشست‌های فرهنگی و علمی را دارد. این سالن، در افغانستان و به ویژه در شهر بزرگ کابل، بی‌مانند و منحصر به فرد به شمار می‌رود.

گزارش جلسه افتتاحیه سالن چندمنظوره
سالن چندمنظوره فرهنگسرای نمارسانه، با حضور شخصیت‌های سیاسی، به ویژه احمد ضیا مسعود، نماینده رئیس جمهور در امور حکومت‌داری خوب، مهندس محمد اسلم اکرمی، شهردار کابل، خانم مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، سید فاضل سنچارکی، مشاور فرهنگی ریاست اجرائیه دولت افغانستان و جمعی از سینماگران، هنرمندان و اصحاب رسانه، در تاریخ 9 اردیبهشت، افتتاح شد.


جلسه با پخش سرود ملی افغانستان‌ آغاز و با قرائت قرآن کریم، ادامه یافت. سپس سید محمد تقی حیدری، رئیس و مؤسس فرهنگسرای نمارسانه، در سخنانی کوتاه، مقدم مهمانان را گرامی داشت و افزود: مجامع فرهنگی و فرهنگسراها، مراکزی هستند برای رشد و تعالی جامعه. این مراکز اسباب خوبی برای آسایش روحی و روانی  مردم جامعه ما است. فرهنگ و هنر قلب تپنده هر جامعه است و حیات معنوی از مراکز فرهنگی و دینی در کالبد جامعه جاری می‌گردد.
وی افزود: تأسیس و بهره‌برداری از سالن‌های نمایش و مراکز فرهنگی اسباب نوسازی و توسعه فرهنگی و علمی جوامع را فراهم می‌کند و این خود گامی‌ است که پیشرفت شعور جمعی آدمیان نیز به آن تعلق دارد.
وی همچنین هدف از راه‌اندازی سالن همایش و سینماخانواده موسسه فرهنگی – هنری نمارسانه را گامی به سوی رشد فرهنگ سینمایی و زمینه‌ساز  پویایی فرهنگی افغانستان عنوان کرد.

در ادامه، پوهنیار سیده مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، به سخنرانی پرداخت و گفت: افتتاح این سالن و دیگر مراکز نشر و پخش هنر سینمایی، در نوع خود گامی به سوی تغییر و ترقی ارزش‌های فرهنگی ـ هنری با رویکرد مثبت و دینی آن در افغانستان است.
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ با اشاره به محرومیت خانواده‌ها از سینمای خانوادگی در افغانستان، گفت: سال‌ها پیش این فرصت‌ها برای ما فراهم نبود، و اگر مرکزی برای نمایش و سینما بود، صرفاً یک محیط مردانه بود. از طرفی مردم نیز نسبت به سینما، دید منفی داشتند و آن را یک پدیده گمراه‌کننده تلقی می‌کردند. این حرکتی است برای زنده نگهداشتن رسانه‌های قدیمی ما. در حالی که اکنون رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک، توییتر تلگرام و… سبب شده که از صنعت سینما و هنر سینمایی، در کنار رادیو، تلویزیون و روزنامه، به عنوان رسانه‌های قدیمی یاد شود و کم کم این رسانه‌ها به حاشیه رانده شوند.

در ادامه این افتتاحیه، احمدضیا مسعود، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور حکومت‌داری خوب،  به سخنرانی پرداخت. وی گفت: فرهنگ در حیات ملی کشورها از مسائل بسیار پر ارزش و زیربنایی است و تا زمانی که فرهنگ و اسلوب زندگی مردم تغییر نکند، مسلماً که ما شاهد هیچ نوع تحول در سطح حیات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نخواهیم بود.
وی افزود: آن چیزی که سبب رشد فرهنگ و هنر در جوامع می‌گردد، همین تأمین ارتباطات میان اعضای جامعه است که ریشه در فرهنگ جمعی و زبان دارد. این زبان است که افکار، عقاید و ایده‌های مختلف را به مخاطبین انتقال می‌دهد و وجه مشترک را میان همه گروه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.
وی گشایش سالن همایش و سینما- خانواده موسسه فرهنگی – هنری نمارسانه را گامی به سوی ارتقای فرهنگ و هنر در کشور خواند.

در ادامه، مهندس محمد اسلم اکرمی، شهردار کابل،  سخنرانی کرد. وی گفت، ما در زندگی شهری در کابل با چالش‌های فراوانی دست به گریبان هستیم و راه فائق آمدن به این چالش‌ها را در مبارزه فرهنگی آن جستجو می‌کنیم. فرهنگ شهرنشینی خود نمونه متمدن بودن یک ملت را نشان می‌دهد.
وی افتتاح سالن همایش و سینما- خانواده موسسه فرهنگی- هنری نمارسانه را نشانه امیدواری برای رشد بینش‌ها و فرهنگ شهری در کابل عنوان کرد.

مراسم افتتاحیه، با استقبال گرم شهروندان کابل، هنرمندان اصحاب رسانه و سینماگران و دانشجویان، مواجه شد. در پایان، شرکت‌کنندگان پس از پذیرایی، از فضای اداری، کتابخانه عمومی نمارسانه، بخش تولید، استودیو و خبرگزاری فرهنگ بازدید کردند و با کارکردهای این بخش‌ها از نزدیک آشنا شدند.