گفتگو با رییس موسسه فرهنگی هنری نمارسانه

با مدیریت سید محمدتقی حیدری، رییس موسسه فرهنگی هنری نما رسانه، کارشناسی ارشد علوم قرآن، در سالیانی کوتاه، موسسه فرهنگی هنری نما رسانه، یکی از بزرگ‌ترین موسسات تولید فیلم و خدمات رسانه‌ای در افغانستان گردید و اینک در آستانه گام‌های بزگ‌تر ایستاده است. در این مجله، گفت‌وگویی کوتاه با ایشان فراهم‌آوردیم و در پیرامون موسسه فرهنگی هنری نمافیلم با ایشان سخن گفتیم. متن این مصاحبه را می‌خوانید:

– انگیزه و هدف شما از تأسیس مؤسسه فرهنگی- هنری نمارسانه چه بود؟

 سه عامل باعث شد تا این مجموعه راهاندازی شود: اهمیت و جایگاه رسانه بویژه تلویزیون در دنیای امروز و نقش آن در فرهنگ سازی جامعه، فقدان برنامههای مفید، ارزشی و همخوان با فرهنگ اسلامی و بومی کشور، راهاندازی تلویزیونهای متعدد در کشور و ایجاد فضای مناسب برای فعالیتهای رسانهای به‌ویژه برنامهسازی

– فضای شبکههای تلویزیونی در افغانستان را چگونه بررسی میکنید؟

 با توجه به افزایش تلویزیونها در افغانستان و فراهم‌آمدن فضای رقابتی، متأسفانه هنوز تلویزیون جایگاه واقعی خود را به عنوان یک ابزار بسیار مهم در عرصه فرهنگسازی جامعه، آموزش، تربیت و… به دست نیاورده است؛ بنده معتقدم این مشکل ناشی از چند عامل است: نوپایی رسانهها و برنامهسازی در افغانستان، فقدان آگاهی شایسته مدیران و اصحاب رسانه از تلویزیون، دوری از اخلاق حرفهای در فضای رسانهها.

 مشکلات پیش روی مؤسسات مشابه چیست؟

هر کاری با مشکلات ویژه خود همراه است اما مشکلات این مؤسسات بیشتر به این عوامل بازمیگردد: خودبسندگی تلویزیونها به تولیدات خود و عدم گرایش به تولیدات مؤسسات دیگر فضا را برای مؤسسات برنامهساز تنگ کرده و از سویی برنامههای تلویزیونها، از غنا و کیفیت محتوایی و فنی شایسته برخوردار نیست. گریز تلویزیونها از برنامههای پرهزینه مانند سریال، مستند، فیلم کوتاه و… و روی‌آوردن آنها به برنامههای کم‌هزینه، کم‌محتوا و با کیفیت غیرحرفهای، توجه به کمیت بهجای کیفیت و عدم پرداخت هزینه‌های لازم در برابر برنامههای تولیدی از دیگر مشکلات پیش‌روی این گونه مؤسسات است.

 – جایگاه کنونی مؤسسه نما‌رسانه را در فضای رسانهای افغانستان چگونه ارزیابی میکنید:

 عمر زیادی از ایجاد دفتر مؤسسه نمافیلم در کابل نمیگذرد؛ اما با عنایت خداوند و با تلاش پیگیر دوستان و همکاران در تمام بخشها، روند فعالیت مؤسسه سیر صعودی را سپری میکند و مؤسسه نمافیلم امروزه در عرصههای گوناگون فعال است و حضور دارد. این فعالیتها شامل موارد ذیل میباشد:

آموزشگاه علوم سینمایی در کابل

تولید فیلم سینمایی و برنامههای تلویزیونی

خدمات رسانهای شامل:

الف. راهاندازی تلویزیون و رادیو از طرح اولیه تا بهرهبرداری

ب. راهاندازی استودیوهای حرفهای صدا و تصویر

ج. تهیه محصولات تلویزیونی، فیلم، سریال و…

د. سرویس دهی SNG برای برنامههای زنده تلویزیونی و تهیه گزارش برای شبکههای خبری دنیا و…

 

– شبکههای تلویزیونی، رادیویی جهان اسلام چگونه میتوانند تعامل مفید و سازندهای داشته باشند؟

 امروزه شبکههای تلویزیونی و رادیویی اسلامی بسیاری در سرتاسر جهان فعالیت میکنند که تا چندی قبل به دلیل نبود رابطه بین هم‌دیگر تعامل مناسب وجود نداشت اما با به‌وجود آمدن اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی با ریاست، دلسوزی و پشتکار حجت‌الاسلام و المسلمین آقای کریمیان، برپایی اجلاس سالانه این اتحادیه، تعامل مفید بین شبکهها به وجود آمده است و مؤسسه نمافیلم نیز عضو این اتحادیه است.

 

– آینده مؤسسه را چگونه ارزیابی میکنید؟

 با تلاش دوستان و همکاران و با عنایت خداوند متعال، امیدواریم در آینده نه چندان دور، مؤسسه نمافیلم گسترش یابد و به اهداف خود بیش از گذشته دست یابد.