گزارش محفل رونمایی سریال «شهربانو»

موسسه فرهنگی – هنری نمارسانه، در ده سال گذشته، با توجه نیازهای مخاطبان افغانستان، محصولات فرهنگی متعددی با رویکرد بومی تولید کرده است. یکی از محصولات این موسسه، سریال شهربانو، در 24 قسمت، روز چهارشنبه، 27 اثور، با حضور سینماگران، فرهنگیان و هنرمندان در تالار اجتماعات موسسه فرهنگی- هنری نمارسانه، رونمایی شد.
این سریال را محمدتقی حیدری تهیه کنندگی و قربان میرزایی، نویسندگی و کارگردانی کرده است. حسیبا ابراهیمی، فرزانه نوابی، سید مرتضی علوی، اجمل عمر، سید میران فرهاد و شکیبا محبی نقش‌های اصلی را در این سریال، ایفا کرده‌اند..
در محفل رونمایی این سریال، محمدتقی حیدری، رئیس موسسه فرهنگی- هنری نمارسانه، گفت: این موسسه، در کنار تولید مجموعه‌های تلویزیونی، طنز، میان‌برنامه‌ها و سخنرانی‌ها، سریالی با محتوای مفید و متناسب با فرهنگ و ارزش‌های جامعه، تولید کرده است؛ این راه‌برد و هدف اساسی ما بود که به تولید آثاری فاخر در قالب سریال و فیلم‌های سینمایی نزدیک شویم.
وی افزود: این سریال، دغدغه‌ها و واقعیت‌های عینی جامعه را بازتاب می‌دهد و در ساخت آن، از ظرفیت داخلی استفاده شده است. بسیاری از مشکلات کشور، ریشه فرهنگی دارد که متاسفانه حکومت وحدت ملی، به آن توجهی نمی‌کند و اگر این بی توجهی به مسائل فرهنگی، ادامه داشته باشد نمی‌توانیم به سمت بهبود وضعیت، گام برداریم.

 

 

 

 

 

 

سیدآقا حسین فاضل سانچارکی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، در این محفل رونمیای گفت: فیلم، سینما و سریال، تأثیر فوق العاده شور انگیز بر روح، روان و فکر آدمی، دارد، به خصوص، اگر با تکنیک و پرداخت قوی، تولید شده باشد.
وی سینمای سالم را نیاز اساسی جامعه خواند و گفت: افغانستان، آثاری عظیم با محتوای عمیق و ژرف دارد و همین طور سوژه‌های فراوانی در کشور وجود دارد که اگر به آن پرداخته شود می‌توان آثار هنری خوبی خلق کرد.
فاضل سانچارکی تصریح کرد: مقوله‌های هنر و فرهنگ در سطح سیاست کشور، جامعه بین المللی و نهادهایی که در جامعه می‌خواهند تحول ایجاد کنند، فراموش شده است، در سال‌های اخیر نیز سرمایه گذاری و توجه لازم به فرهنگ و هنر صورت نگرفته و نهادهای هنری خودجوش به وجود آمده است و نهادهای هنری دولتی نیز با مشکلات زیادی مواجه‌اند، ما از لحاظ تولید آثار هنری در سطح پایین قرار داریم، چرا که سینما و سریال‌های ما، وارداتی است، تولیدات دست اول و بکر به افغانستان نمی‌رسد، آموزه‌های سریال‌های ترکی و هندی با ارزش‌های جامعه ما ناهم خوان و ناسازگار است.

سیدآقا حسین فاضل سانچارکی، کار موسسه نمارسانه را قابل تقدیر خواند و گفت که نمونه‌های تولید این موسسه از نوع پرداخت و تخنیک و محتوای آن آموزنده است.
فقیر میوند، کارشناس رسانه، در مراسم رونمایی این سریال، گفت: بیست سال پیش، چه کسی باور می‌کرد، در همین محلی که ما هستیم، مرکزی فرهنگی ایجاد شود. بیست سال پیش، صحبت از فیلم، سینما، تئاتر و موسیقی امکان‌پذیر نبود. راستی، چقدر زیبا است که امروز، در کابل «شهربانو» را داریم.
مهندس لطیف احمدی، هنرمند پیشکسوت سینمای افغانستان، رونمایی سریال جدید «شهربانو» رویدادی ماندگار در تاریخ سینمای کشور دانست و گفت که جوانان نباید منتظر باشند، بلکه باید یک حرکت و انقلاب فرهنگی را به راه اندازند.
در ادامه این محفل، سید مرتضی علوی، هنرمند مطرح کشور و مدیر تولید سریال «شهربانو» گفت که امنیت و اقتصاد کشور وابسته به فرهنگ، هنر و سینما است. وی از عدم همکاری نهادهای دولتی در بسیاری از بخش‌های سریال «شهربانو»، گلایه کرد.
حسیبا ابراهیمی، بازیگر نقش «شهربانو»، گفت که در سریال «شهربانو» کم‌وکاستی‌هایی وجود دارد، اما باید بپذیریم که این‌جا افغانستان است و تا هنوز، تمام شرایط برای تولید یک سریال، وجود ندارد.
در همین‌حال، فرزانه نوابی بازیگر نقش «فرشته»، گفت که «شهربانو» تنها یک اسم نیست، بلکه یک ماجرای تازه، زیبا، غمگین و عاشقانه است که ماجراهای جالب زندگی یک دختر را به تصویر کشیده است.
قربان میرزایی، نویسنده و کارگردان سریال «شهربانو» از رئیس موسسه نمارسانه، قدردانی کرد و گفت که با تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد، محمدتقی حیدری، رئیس موسسه نمارسانه، زمینه‌ساز تولید این سریال، بوده است.