سریال سُرخ‌سالی

سُرخ‌سالی (1399-کابل) یکی دیگر از تولیدات موسسه فرهنگی هنری نمارسانه در کابل است.

این سریال با حضور هنرمندان طراز اول افغانستان در پاییز و زمستان 1399 در کابل ضبط و دارای 48 قسمت 30 دقیقه ای می باشد.

 

خلاصه داستان
سُرخ‌سالی، روایت‌گر عشق و مبارزه جوانی به نام نورآغا در اواخر دهه 58 خورشیدی در کابل است. نورآغا که در آستانه ازدواج با دخترعمویش است، ناخواسته در معرض تحولات تند و سرنوشت‌ساز سیاسی قرار می‌گیرد. پدر و مادرش را از دست می‌دهد و در دو راهی مبارزه و گریز برای نجات جان، راه مبارزه برای نجات ملت را انتخاب می‌کند. در بسیج گروه‌های مردمی نقش فعال می‌گیرد و سرانجام به قیامی مردمی در 2 سرطان/تیرماه سال 58 می‌رسد که در تاریخ معاصر افغانستان به قیام چنداول معروف است.

انتخاب این مقطع زمانی، یادآور اهمیت روزهای پرحادثه و مردمی فداکار است که با تمام هستی خود در راه حفظ اعتقادات و آرمان‌ها و میهن خود ایستادند اما در گرد و غبار بازی‌های سیاسی و جنگ‌های نامبارک داخلی سال‌های بعد به ورطه فراموشی سپرده شده است. در چنین شرایطی رسانه‌ها و تریبون‌های عمدتا غربی بیشترین استفاده را کردند و موجی از بدبینی را نسبت به تحولات آن سال‌ها به وجود آوردند. خصوصا برای نسل جوان که به مقتضای سن و سال‌شان اطلاع چندانی هم از ریشه‌های شکل‌گیری قیام‌ها و اوضاع اجتماعی سیاسی آن روزها ندارند، تا جایی که مفاهیم بلندی مثل مقاومت و جهاد در ردیف جنگ‌های داخلی با اهدافی مثل قدرت‌طلبی و … قرار گرفت. بر همین اساس، ضرورت وجود محصولی فرهنگی و نمایشی که جذابیت‌های لازم را هم برای مخاطب جوان داشته باشد بیش از پیش احساس می‌شد. با نگاهی به قصه و مضمون این سریال می‌توان گفت سرخ‌سالی اولین سریالی است که با این موضوع و مضمون خاص در فضای رسانه‌ای افغانستان ساخته می‌شود.
سریال‌سازی در شرایط سخت امنیتی و نبود زیرساخت‌های لازم در افغانستان دشواری کار هنری را دو چندان می‌کند. ازین رو پروسه پیش‌تولید و تولید، بیش از مدت زمان معمول در کارهای مشابه به طول کشید و همراه با چالش‌های خاص خود بود. انتخاب بازیگرهای متناسب با نقش بعد از جلسات بسیار و از میان هنرمندان داخل افغانستان انجام شد.
ضبط سریال به کارگردانی قربان میرزایی از پاییز 1399 تا بهار 1400 در حدود هفت ماه طول کشید.

تهیه کننده: سید محمد تقی حیدری
نویسنده: احمد مدقق
مشاور فیلمنامه: قربان میرزایی
کارگردان: قربان میرزایی
مدیر تولید: سید صابر هاشمی
دستیار کارگردان: صدام دلاور
منشی صحنه: بشیر ستایشپور
تدوین: روح الله مولوی و صادق مشهدی
موسیقی و صداگذاری: سید عرفان قاسمی
طراح گرافیک: سید عباس حسینی
برنامه ریز: نوریه امیری
تصویر برداران: عباس حسنی ـ کاظم ریحان ـ محمد محمدی ـ عارف تکوین
صدابردار: عبیدالله مهمند
دستیار صدا: فیروز
نورپرداز: خلیل سروری
گریم: آرمان جعفری ـ فاطمه توفیقی
طراح دکور: استاد اکبر سلام
اجرای دکور: سید مصطفی هاشمی
لوکیشن منیجر: همایون شفایی
مسئول لباس: نوریه امیری
مدیر تخنیک(فنی) سید رضا احسانی
عکاس پشت صحنه: سید نورآقا احسانی
راف کات ابتدایی: مهدی احمدیار
تدارکات: سید روح الله فاضلی ـ مرضیه جعفری
امور مالی: سید محمد امین میرانپور